Hvis du ønsker at starte din egen hjemmeside eller webshop, vil du sikkert gerne undgå at betale en bondegård, når du skal i gang. Det er dog slet ikke nødvendigt at købe sig fattig, når du vil starte en forretning på nettet, for der findes rigtig mange gode løsninger til små penge.
Før du går i gang med din hjemmeside, bør du lave en liste over de krav, du har til produktet. Du kan blandt andet være opmærksom på følgende:
- Pladsen på siden. Hvor meget kan jeg lægge ind på mit side, før den bliver fyldt op.
- Det er vigtigt, at din side ikke går ned jævnligt, da det kan koste dig rigtig mange spildte timer – og måske også penge.
- Sæt dig ind i, om du kan ændre på din side løbende, eller om du blot har en standardløsning. Tjek også priser på eventuel udvikling, som kan variere rigtig meget.
Spar penge på din webhosting
Et af de steder, hvor du virkelig kan spare penge på din nye hjemmeside, er på dit valg af webhotel og webhosting. Der findes en række rigtig dyre udbydere, som i virkeligheden ikke leverer et bedre produkt, selvom prisen er højere. Du skal derfor undersøge, hvor du kan finde den billigste løsning, som stadig dækker dine behov.
Du kan blandt andet finde billige hostingløsninger ved at klikke her.
En hosting-udbyder kan varetage forskellige opgaver for dig. Først og fremmest er det her, din hjemmeside er tilknyttet, og når du har tekniske problemer eller nedbrud, er det i princippet hosterens ansvar. Det er også her, du kan på support, når du er kommet i menneskehænder på nogle tekniske områder, hvor du har brug for professionel hjælp.
Lad andre gøre arbejdet
En anden måde at spare penge som hjemmesideejer er ved at outsource dele af driften. At outsource må ikke forveksles med at flytte produktionen til andre lande, hvor arbejdskræften er billigere. Det handler derimod om, at du lukker en del af driften i din egen forretning, og lader andre om at producere eller ordne ting for dig. Hvis du har en webshop, kan det typisk være, at du får en anden virksomhed til at levere dine produktbeskrivelser, virksomhedsbeskrivelse eller andet tekstarbejde, fordi du ikke er ekspert på dette område.
Der er ofte gode penge at spare ved at outsource nogle af dine sekundære aktiviteter, da du nemt kan komme til at bruge alt for meget tid på opgaverne – og det kan koste dig penge på sigt.
Klare linjer på siden
Når din webshop eller side er kommet godt op at køre, er det vigtigt, at du kører med klare linjer hele vejen rundt, så du ikke risikerer at få problemer med kunder eller samarbejdspartnere. Du skal altid kunne leve op til dine løfter på din hjemmeside, som bl.a. kan handle om:
- Tid på levering af varer. Skriv aldrig kortere deadlines end du kan love.
- Prisgarantier på bestemte produkter.
- Opdater din webshop, så du ikke skilter med produkter, som du ikke har på lager.