Produktets emballage er ligeså vigtig som selve produktet

Produktets emballage er selvfølgelig først og fremmest beregnet til at beskytte produktet. Men mindst lige så vigtigt er det også i stand til at kommunikere brandets identitet og værdier. Derfor er det også vigtigt, at emballagen korresponderer med produktet for at skabe en råd tråd i virksomhedens branding.

Uanset om du står overfor opgaven at designe emballage til et produkt, eller om du overvejer at ændre emballagen på ​​et eksisterende produkt, spekulerer du måske i vigtigheden af produktets emballage. 

Mange begår den fejl at tro, at produktet og dets funktioner trumfer alt andet, men emballagen kan faktisk spille en vigtig rolle i forbindelse med salg af et produkt.

Overvejelser i forbindelse med emballage design

  1. Funktion
    Som nævnt er formålet med emballagen dels at beskytte produktet mod beskadigelse. Produktets emballage beskytter ikke kun produktet under transport fra producenten til detailhandleren, men det forhindrer også skader, mens produktet opbevares i butikken. I forbindelse med designet af emballagen, bør man altså også overveje dets design i forhold til produktet, således at det er med til at beskytte produktet.
  1. Blikfang
    Produktets emballage kan være med til at skabe blikfang og give kunden et godt førstehåndsindtryk af produktet. Det er altså en vigtig faktor for salg af mange varer, da emballagen er med til at tiltrække forbrugerne til produktet. Af lige netop denne grund foretager mange virksomheder omfattende undersøgelser af farver, mønstre og typer af emballage, der er den mest tiltrækkende for dets målgruppe.
  1. Promovering
    Emballage spiller også en vigtig rolle for at skildre oplysninger om produktet. Emballagen kan for eksempel indeholde anvisninger på, hvordan produktet bruges eller hvad dets formål er.
  1. Letter købsbeslutningen
    Emballage kan også indeholde ingredienser og ernæringsmæssige oplysninger om produktet. Disse oplysninger kan hjælpe til at sælge produktet, fordi det giver potentielle kunder mulighed for at få nødvendige oplysninger. Oplysningerne på en pakke kan drive læseren til at købe produktet, uden nogensinde at skulle tale med en ekspedient, hvilket er en stor fordel.
    I den forbindelse kan det altså i designøjemed være en god idé at fokusere på, at vigtige oplysninger skal være lettilgængelige via emballagen.
  1. Differentiering
    Et produkts emballage kan også være med til at differentiere produktet fra et lignende produkt. Da produktet emballage kan indeholde firmanavne, logoer og brandets farveskemaer, hjælper det forbrugerne med at identificere produktet blandt konkurrenters produkter på butikshylderne.

Få skræddersyet din emballage løsning hos Scanlux

Hos Scanlux Packaging finder du mange forskellige emballage løsninger, lige fra plast- og papirposer til gaveindpakning, etiketter, æsker og vandflasker. Når du bestiller emballage gennem Scanlux Packaging kan du enten vælge blandt deres store standardsortiment eller få lavet en skræddersyet løsning i samarbejde med deres brandlab. Derudover er der også mulighed for at investere i en total emballageløsning, hvilket foruden selve emballagen også indebærer lager og distribution af emballagen.